Metro de Madrid planteja una baixada salarial del 10% (El País)

1361363847_197528_1361365747_noticia_normalNotícia aquí

Metro va dibuixar ahir un panorama molt negre, més del que l’empresa pública havia esbossat en l’últim any, ple de presentacions de propostes d’estalvi i iniciatives “imaginatives” per salvar-se del desastre. Però ara l’escenari és un altre. Toca parlar de nombres, de sous, de condicions laborals en la negociació del nou conveni de Metro, amb 7.600 empleats. Metro de Madrid ha plantejat al comitè d’empresa una reducció salarial en les nòmines i altres complements dels seus 7.600 treballadors en un percentatge que no superaria el 10% a canvi de garantir els actuals llocs de treball. A més, Metro contempla l’augment d’hores de treball.

La proposta preveu que els treballadors de l’empresa pública cobrin menys al mateix temps que treballen més, amb la supressió de dues dels sis dies d’assumptes propis actuals o un augment de la jornada d’1.642 a 1.700 hores a l’any.

De no acceptar-se aquestes retallades en les seves condicions de treball, l’empresa pública engegaria un expedient de regulació d’ocupació (ERO) que contempla l’acomiadament de 720 persones, segons ha traslladat la direcció als representants sindicals en la reunió que han mantingut aquest matí en el marc de la negociació del nou conveni col·lectiu. En l’últim any, hi ha hagut 23 vagues amb metro, bé de dies complets ben aturs parcials per la supressió de la paga extraordinària que va aprovar el Govern de Rajoy i per endarreriments en pagaments previstos en el conveni, que va caducar en 2012. Les centrals xifren aquests retards en més de 16 milions d’euros, que l’empresa no els reconeix.

Les mateixes fonts han explicat que la reducció salarial, que afectaria a salari i a extres com la formació o el transport, seria solament per 2013 i 2014, mentre que 2015 es deixa al que determini la Llei de Pressupostos de la Comunitat de Madrid. A més, la companyia vol que els treballadors assumeixin més càrrega de treball, bé a través de la supressió de dues dels sis dies d’assumptes propis dels quals actualment disposen o ben augmentant la jornada de treball a 1.700 hores a l’any enfront de les 1.642,5 d’ara. La companyia ha apel·lat a la responsabilitat dels sindicats perquè acceptin aquestes retallades i ha recordat que s’apliquen ja en altres empreses del sector públic o privat.

El que no recull el document, però sí va plantejar ahir l’empresa, és que aquesta retallada és la garantia per mantenir uns 720 llocs de treball sense necessitat de plantejar un ERO.

Els sindicats consideren que l’oferta és “desgavellada” i denuncien que no poden negociar un nou conveni quan encara els deuen 16,5 milions de l’anterior, segons les seves estimacions. UGT calcula que la rebaixa del 10% pot suposar uns 400 euros bruts menys al mes per treballador. Metro argumenta que, durant els últims quatre anys, les retribucions de 6.000 empleats han augmentat un 17% —de 35.347 euros anuals a una mitjana de 41.383—, i la plantilla ha augmentat fins a 7.600 llocs.

Els viatgers de Metro i la resta dels ciutadans han sofert 23 vagues en l’últim any. Principalment, com a protesta per l’eliminació de la paga extraordinària que el Govern central va aprovar per a tots els empleats públics i, en segon lloc, per aquests incompliments de conveni que tornen a denunciar. “Tenim un any per negociar, però això no li va a agradar als treballadors”, assenyala Teodoro Piñuela, d’UGT. “La baixada de la demanda no és culpa nostra, sinó de la mala gestió de l’empresa”, afegeix Ignacio Arribas (CC OO).

Piñuelas, ha rebutjat els plans de Metro i ha avançat que, una dia després de la propera reunió amb l’empresa, prevista pel 26 de febrer, celebraran una assemblea amb els treballadors. El portaveu de CC OO, Ignacio Arribas, ha especificat que la rebaixa del 10 % afectaria a tots els capítols salarials, menys els de productivitat i incentius al rendiment, que seran “congelats” per dos anys. Arribas s’ha queixat de la pretensió de la direcció de llevar el complement mèdic.

És la primera vegada, segons les fonts sindicals, que Metro proposa baixades de sou, una mesura que justifica en l’impacte de la “forta crisi econòmica”, que ha motivat un descens del 12% d’usuaris des de 2008. Metro argumenta que, durant els últims quatre anys, les retribucions de 6.000 treballadors han augmentat un 17% —de 35.347 euros anuals a una mitjana de 41.383 euros—, i la plantilla ha passat de 6.000 a 7.600 llocs.

El document de l’empresa, de cinc folis, al·ludeix a les “dificultats de l’economia en general i de l’Administració pública en particular” per justificar les retallades “si volem seguir mantenint un sistema de metre públic, de qualitat i el més barat possible per a l’usuari”.

En el paper presentat als sindicats, amb els quals tornaran a reunir-se el dimarts que ve, admeten que la seva “ineficiència” és culpable en part d’aquests tarifazos. La frase literal és la que segueix: “La direcció de l’empresa es veu obligada a proposar una reducció de les despeses d’explotació, doncs no podem limitar-nos a repercutir la nostra ineficiència en el ciutadà via increment de preus”.

La proposta recull l’eliminació de diferents complements, com els abonaments transporti, els autobusos per traslladar al personal o la indemnització per reconeixement mèdic. Solament manté el complement de productivitat amb les quanties de 2012 fins a l’any que ve. Les retallades es revisaran en 2015 “amb el que determini la Llei de Pressupostos de la Comunitat de Madrid”. Finalment, planteja l’eliminació de diferents clàusules que garanteixen el manteniment i l’estabilitat de l’ocupació amb metro. L’empresa reclama “un matalàs de temporalitat” que li permeti regular els costos laborals amb una flexibilitat “de la qual avui no disposa en estar tota la seva plantilla amb un contracte fix”.

L’empresa també subratlla que està aplicant un pla d’estalvi de costos amb el qual pretén reduir la seva factura en 82 milions abans que acabi 2013 i que inclou una optimització de recursos energètics, la reducció del 50% de l’estructura directiva, lloguer o venda de locals, reducció de despeses de patrocini al costat de l’augment d’ingressos comercials o consultoria.

Metro també ha dut a terme tres pujades tarifàries en nou mesos, l’última aquest mes de febrer, quan va incrementar el preu dels abonaments mensuals, que usa el 67% dels usuaris, un 4,6% de mitjana. I, de la mà, una baixada generalitzada del servei en tots els sistemes de transports en 2012, amb un 14% menys de trens de Metro i una mitjana del 5% menys en autobusos urbans i interurbans.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s