Comunicat dels treballadors sobre el conflicte laboral a l’empresa BUS NOU BARRIS (SAGALÉS)

IMG-20130410-WA001Entrem en la cinquena setmana de vaga indefinida convocada pels conductors del BUS NOU BARRIS, una empresa creada per SAGALÉS per explotar les línies de TMB 80,81,82 i 83 que donen servei als barris mes perifèrics i pitjor comunicats del nord de Barcelona.

Històricament aquestes línies van ser explotades per TRANSPORTS LIDYA empresa de la qual prové l’actual plantilla i que durant més de 20 anys va donar el servei sense cap tipus de problemes laborals.

La desaparició de LIDYA va provocar la tornada d’aquestes línies a TB (TMB) que en comptes d’explotar-les directament les va subcontractar durant 5 anys, a través d’un concurs públic, a SAGALÉS.

Des de l’1 de gener de 2010 SAGALÉS es va fer càrrec d’aquestes línies agafant el compromís de mantenir el servei amb la qualitat que li exigia TMB.

Igualment una de les clàusules del contracte signat SAGALÉS és que es comprometia a respectar les condicions econòmiques i laborals dels treballadors que provenien de LIDYA, per la seva banda TMB es comprometia a sufragar el dèficit econòmic de l’explotació de les línies ja que es tracta d’un servei clarament deficitari. Per poder complir el seu compromís TMB rep cada any de l’Administració, per l’explotació de les línies 80,81,82 i 83, uns 640.000€.
L’any 2011 SAGALÉS decideix, amb l’autorització de TMB, crear l’empresa BUS NOU BARRIS dedicada exclusivament a donar servei a les línies guanyades en concurs per SAGALÉS.

BUS NOU BARRIS - COL RONDAComencen els problemes.

Ja en el 2011 la Direcció de SAGALÉS va intentar despenjar del conveni col·lectiu als treballadors del BUS NOU BARRIS però finalment no ho va fer després de l’anunci d’una convocatòria de vaga. Però l’empresa no s’oblida dels seus objectius i en la seva nova estratègia per doblegar a la plantilla va iniciar una campanya repressiva amb l’acomiadament d’un conductor i anunciant que en el 2013, amb l’excusa que té perdudes, no va a poder complir amb els seus compromisos econòmics i laborals.

SAGALÉS pretén ara novament despenjar-se del conveni i aplicar un augment de jornada anual de 170 hores i alhora deixar de pagar els augments pactats en conveni i també l’antiguitat, tot això acompanyat d’un canvi de condicions de treball referent als torns i horaris que no respecta els descansos dins de jornada ni el descans de 12 hores entre jornades.

Davant aquestes imposicions i amenaces la plantilla va decidir anar a la vaga que va començar amb aturades parcials de dues hores per torn i des de fa quatre setmanes s’ha convertit en vaga total indefinida.

Els dotze conductors que secunden la vaga (la totalitat de l’actual plantilla) estan afiliats a CCOO encara que aquest sindicat s’està mantenint al marge del conflicte després que en la mediació del Tribunal Laboral de Catalunya els conductors es presentessin amb una advocada, contractada per ells mateixos. CCOO, al·legant conflicte d’interessos, va abandonar la sala i des de llavors està desapareguda.

Actualment les mediacions de la vaga s’estan realitzant en el departament de Treball de la Generalitat on, malgrat explicar els treballadors amb l’opinió favorable de Treball, SAGALÉS, segueix sense estar disposada a complir amb el que té signat.

Per la seva banda TMB, malgrat ser la propietària de les línies i ser, per tant, responsable del servei que se li dòna als usuaris/es de Nou Barris, es manté, igual que l’Ajuntament de Barcelona, al marge del conflicte al·legant que és un problema exclusiu de SAGALÉS.

Durant tot aquest període els conductors del BUS NOU BARRIS han realitzat diverses concentracions i manifestacions on han comptat amb el suport de molts veïns/es de Nou Barris i dels conductors/es de TMB que solidàriament exigeixen, no solament que SAGALÉS compleixi amb els seus treballadors, sinó que també es demana que l’Administració millori el servei de transport públic a la zona.

El conflicte del BUS NOU BARRIS posa de manifest la marginalitat de barris com Torre Baró i Ciutat Meridiana, alguna cosa que es porta denunciant durant anys i que evidencia la despreocupació general dels problemes quotidians que sofreix un veïnat hagut d’exclusivament a la seva geografia i a la seva condició de classe obrera.

Novament Barcelona es troba amb un conflicte en el transport públic que encara que solament afecti a una part de la ciutat i a una petita plantilla de treballadors no es pot obviar i per tant és necessari que es resolgui ajuntant les exigències dels treballadors i del veïnat: que es compleixi el signat i que es millori el servei del transport públic a la zona.

Aquest conflicte s’ha de guanyar i es pot guanyar. Tenim una plantilla unida i un veïnat mobilitzat i encara que TMB, l’ajuntament i el sindicalisme pactista es netegin les mans hi ha una cosa amb la qual els Directius de SAGALÉS no explicaven: la solidaritat contagiosa que està despertant els conductors del BUS NOU BARRIS.

Dimarts que ve 16 d’abril en els locals del COL-LECTIU RONDA c/ Trafalgar nº 50 a les 7 de la tarda amb l’objectiu d’ampliar aquesta informació i d’organitzar la solidaritat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s