La nova targeta de l’autobús serà privada (El País)

Generalitat-privatitzara-gestio-dels-accessos-transport-public-El sistema de pagament del transport públic surt a concurs per 60 milions.

-El concessionari ingressarà part de cada bitllet en plena alça de tarifes.

La Generalitat porta anys anunciant un canvi radical en la forma de pagament dels usuaris del transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va iniciar ahir el procediment per dur a terme aquesta revolució, que arribarà vinculada a la privatització de la gestió del sistema de pagament i dels accessos a la xarxa de metro i bus de la Regió Metropolitana de Barcelona. Una empresa privada controlarà el negoci del que ara s’encarreguen els operadors públics. El contracte, que s’estendrà durant un període de 13 a 15 anys, està valorat entorn de 60 milions d’euros (sense IVA).

El Departament de Territori ha denominat al nou sistema T-Mobilitat. Es basa en la creació d’una nova forma de tarificar els viatges realitzats pels usuaris, que aconseguiran bonificacions en funció de l’ús. Quants més viatges facin, major serà el descompte del que es beneficiaran. Per engegar aquest model, no obstant això, és necessari crear un nou sistema d’accés, basat en targetes de transport que no serà necessàries validar com ara. Està previst que els nous títols de transport siguin sense contacte, a través de targetes similars a les de crèdit, amb xip integrat.

Si bé la Generalitat ha analitzat quin pot ser el més adequat, la ATM pretén que siguin les empreses interessades a participar en el concurs les que facin les seves propostes respecte al sistema idoni. Per aquest motiu el concurs es va a decidir mitjançant un procés de diàleg competitiu: l’Administració defineix què vol fer, les operadores interessades plantegen el seu model, es tria un i després presenten ofertes.

La Generalitat considera que la T-Mobilitat suposarà la implantació d’un nou sistema tecnològic, tarifari i de gestió aplicable a tot el territori català i que permetrà millorar la planificació i gestió del transport públic, ja que el sistema oferirà informació precisa de l’ús de tots els serveis. Fins i tot es planteja que l’ús de la nova targeta es pugui estendre als serveis públics de bicicletes, com el Bicing, els aparcaments o els peatges.

La nova privatització d’un servei públic arriba forçada per l’ambició de les Administracions presents a la ATM d’implantar un nou model i de la seva incapacitat per realitzar inversions. La conseqüència serà clara: la companyia que se’n porti el concurs farà les inversions necessàries i després les recuperarà amb un marge de benefici per cada ús del bitllet venut, que inclourà un cost financer. El nou model arribarà després de fortes pujades tarifàries aprovades per la ATM en els últims anys i quan majors problemes de finançament corre l’ús del transport públic.

El Govern català no descarta que, al costat d’empreses privades, puguin presentar-se al concurs operadors públics, com és el cas de TMB. El que sí és clar és que se simplificarà les variants de targetes, que passaran dels 80 tipus actuals a un model per als usuaris més habituals. Els clients esporàdics o aquells poc inclinats a cedir les seves dades personals podran seguir utilitzant els actuals de paper.

La ATM manté en secret les condicions del concurs, que preveu explicar en un acte conjunt el proper 5 de juliol. El que sí és clar és que els usuaris disposaran de tres formes diferents de pagament: el prepagament, el pospago (per domiciliació bancària) i la recarrega per Internet. Quan la tecnologia estigui desenvolupada també es preveu la possibilitat de pagar a través del telèfon mòbil.

El vencedor del concurs haurà d’adquirir i instal·lar la maquinària i els sistemes per cobrir 326 estacions ferroviàries i 2.600 autobusos, la qual cosa suposa 1.350 màquines de validació i 7.800 punts de validació per 74 empreses de transport. S’haurà de crear i transferir la base de dades derivada de l’ús de la T-Mobilitat, que estarà situada a la ATM. Així mateix, el concurs inclourà la creació d’un centre d’atenció al client i que l’operador gestioni els ingressos atípics derivats del negoci, com és la publicitat o l’exportació de la tecnologia, per intentar recuperar part de la inversió.

La ATM creu que s’obtindrà una millora d’ingressos derivat d’un augment de la demanda i d’una reducció del frau. I que es produirà una reducció de costos, per les economies d’escala que s’aconseguiran en comprar tota la maquinària en un únic paquet i per la reducció de bitllets fabricats.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s