L’opacitat de la Direcció podria tenir els dies comptats

MAN_TMB_2Fa quasi dos anys de la primera retallada de sou i congelació salarial de la plantilla d’autobusos de TMB.

En les setmanes que va durar la fallida mobilització, la Direcció a través dels mitjans de comunicació va explicar els seus problemes de dèficit creixent i de caiguda del nombre de passatgers.

Per la seva banda, la plantilla denunciava el malbaratament de diner públic a través d’una sobredimensionada àrea directiva (603 persones fora de conveni) i de tot una sèrie de despeses difícilment justificables en una empresa pública (cotxes oficials, autocars privats, bufet d’advocats externs, hores sindicals il•legals, etc).

Arribat el moment de la veritat, tot els delegats del Comitè d’empresa van defensar en una Assemblea General celebrada a la cotxera d’Horta acceptar que la Direcció ens rebentés el conveni signat fins a finals de 2012 i empassar nos 3 anys de congelació salarial.

En un moment de l’Assemblea i per intentar convèncer als i les assistents de la necessitat d’acceptar l’acord que proposava la Direcció, un delegat d’UGT (Arias) fins i tot va arribar a afirmar criticant el gran volum de membres de l’equip directiu que “hi haurà moviments en la Direcció”. Uns pocs se’l devien creure. Nosaltres òbviament no.

Poc temps després de la signatura la Direcció va premiar a Marta Labata, Cap de personal i artífex de la retallada i congelació salarial de la plantilla, i la va ascendir a Directora d’Àrea Operativa de Bus.

A l’agost de 2012, la Direcció va tornar a venir aquest cop a per la Paga extra de Nadal i, com en l’anterior ocasió, es va tornar a parlar als mitjans de comunicació dels problemes de liquiditat de l’empresa i de la manca de transparència de la gestió de TMB.

timthumb.phpEn Assemblees Generals els treballadors i treballadores van expressar la necessitat d’una auditoria externa, van denunciar exemples de malbaratament de diner públic i van maleir que sempre érem els mateixos els que patíem les retallades.

Des de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) vam prendre nota i vam començar a investigar com podíem aconseguir la informació que la Direcció no vol que sigui pública.

Vam descartar el Consell d’Administració de TMB per que, apart de la Direcció, hi ha representants de totes les empreses polítiques de l’Ajuntament (CiU, PSC, ERC, ICV i PP), que van acceptar no votar en contra dels pressupostos de TMB, per així poder continuar assistint al Consell d’administració per cobrar les dietes de les reunions.

A més a més, al Consell d’administració també estan les empreses sindicals CCOO i UGT. En concret hi ha, respectivament, J.L. Moure i J. Chito, dos sindicalistes que fa anys que no van al seu lloc de feina al Triangle, malgrat que cobren cada mes de l’empresa. Mai han informat a la plantilla del que es tracta al Consell d’administració i, fins i tot, el representat de CCOO quan no va poder assistir a una reunió va delegar el seu vot a l’anterior Presidenta de TMB, Assumpta Escarp del PSC, ara a l’oposició a l’Ajuntament de Barcelona.

IMG-20130705-WA011Tancada la porta de l’Ajuntament i del Consell d’administració de TMB vam buscar una altra via per aconseguir informació sobre la gestió de l’empresa. Gràcies a la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) vam descobrir que al Reglament del Parlament de Catalunya (reglament(2)) s’indica que:

“Els diputats en l’exercici de llur funció tenen dret a obtenir informació de l’Administració de la generalitat i dels organismes, les empreses i les entitats que en depenen i la poden demanar directament, després de comunicar-ho al president o president, o per mitjà d’aquest.”

Mitjançant aquesta via s’ha pogut sol•licitar, en primer lloc, quants nivells salarials tenen els 603 membres de l’equip directiu de TMB, quantes persones hi ha per nivell i quin sou tenen per nivell.

Segons el propi Parlament de Catalunya tenen 15 dies per contestar a aquesta demanda d’informació, encara que poden demanar una primera pròrroga de 15 dies, una segona de 8 dies, una tercera de 4 dies, una quarta de 2 dies i una cinquena i una sisena d’un dia cadascuna. Tot això sense computar els diumenges.

Estem a l’espera de la resposta de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Segons sigui aquesta resposta la COS actuarem d’una manera o d’una altra.

Si finalment la Conselleria entrega la informació sol•licitada podrem començar a treure tots els temes de gestió que fins ara la Direcció de TMB ha mantingut en una total opacitat.

Ja s’està elaborant una llista amb tot el proper material que és sol•licitarà (Actes del consell d’administració, Contractes amb els diferents suministradors, Despeses en publicitat, etc.). Qualsevol treballador o treballadora que vulgui que incloguem algun tema que escrigui a tb@sindicatcos.cat   

Si, pel contrari, la Conselleria continua amagant la informació de la gestió de TMB obrirem totes les vies legals i polítiques, a través de la CUP, per denunciar la manca de transparència d’aquesta empresa pública.

Podríem estar davant del principi de la fi de l’opacitat a TMB.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s