L’Audiència de Barcelona arxiva la querella criminal contra Forn (CiU) i Pestaña (PSC), President i Vicepresident de TMB

adhesiu-tmb-abril-2013El 9 de desembre de 2013 la Coordinadora Obrera Sindical (COS) i la CUP de Barcelona presentàvem una querella criminal contra els dos màxims responsables de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Joaquim Forn i Dídac Pestaña.

La COS d’autobusos de TMB denunciàvem la relació de connivència entre la Direcció i els sindicats CCOO, UGT i SIT, ja que mentre que la Direcció aplica retallades laborals, salarials i de servei de busos, aquests sindicats desmobilitzen a la plantilla, estenent l’argument de la por amb el xantatge d’un ERO si no s’accepten retallades i defensen un individualisme en contra de les vagues que s’han realitzat en el passat.

Aquesta situació ha fet que la Direcció els hi torni els favors a aquests sindicalistes a través d’hores sindicals il•legals, ‘endollaments’ d’exdelegats sindicals a càrrecs directius i ‘endollament’ de familiars i afiliats a les empreses del bus i el metro.

En la querella criminal interposada vam denunciar que la Direcció va realitzar un pagament de 2.685.039,84€ per a que els sindicats CCOO, UGT i SIT no sortissin malparats sindicalment per no haver denunciat els danys i perjudicis que sí van denunciar i van guanyar 672 conductors i conductores per no haver pogut gaudir durant dos anys dels 15 minuts de descans (més conegut com l’entrepà).

Després de sis anys de lluita judicial el Tribunal Suprem va sentenciar que els 672 conductors denunciants (afiliats i afiliades en aquell moment a ACTUB, CGT i PSA) havien de cobrar un total de 894.837,84€.

La Direcció de TMB després de realitzar varis recursos ja no podia fer res més que pagar el que devia a aquests treballadors i treballadores.

Sorprenentment, una empresa com és TMB, amb un important dèficit acumulat, que havia fet dos recursos en relació a aquest judici, va decidir que anava a extrendre a tota la plantilla de conducció (3.000) el pagament d’una sentencia que afectava només a 672 conductors i conductores.

S’havia tornat la Direccció generosa de cop i volta? Quin era el motiu de la Direcció per extendre el pagament no obligatori legalment a la totalitat de la plantilla de conducció?

La Direcció no volia deixar tirats als “seus” sindicats afins. Sabia que si els afiliats i afiliades de CCOO, UGT i SIT no cobraven aquesta indemnització els seus sindicalistes perdrien afiliació, vots i influència entre la plantilla.

Al cap i a la fi, aquest pagament que ningú de CCOO, UGT i SIT podia reclamar judicialment representava una inversió per part de la Direcció de TMB en el “seus” sindicalistes que li podrien tornar el favor en propers convenis congelats, en més retallades o en privatitzacions en les que les mobilitzacions de la plantilla serien boicotejades pels “seus” sindicalistes de sempre.

Mentrestant, la Direcció no s’ha cansat de gastar diners públics en represaliar als sindicats i als treballadors que intenten fer front a les retallades laborals, salarials i de servei. Ho ha fet a través d’un acomiadament declarat nul per repressió sindical (Andreu de Cabo), denunciant penalment i infructuosament a dos conductors que van informar d’un abús d’autoritat (Mercader i Garganté) i intentant il•legalitzar les aturades realitzades als autobusos, cosa que tampoc ha aconseguit.

La CUP de Barcelona, per la seva banda, denunciava que sota la campanya mediàtica de la Nova Xarxa d’autobusos de TMB s’amaga una reducció global del servei d’autobusos que s’està realitzant des de 2007 amb l’eliminació de línies senceres (s’han creat 9 noves línies i s’han eliminat 21), l’eliminació del servei de Bus de Barri els diumenges i festius i l’eliminació de serveis de quasi totes les línies en un 10% entre setmana i un 25% els caps de setmana.
Juntament amb la retallada i empitjorament del servei d’autobusos s’ha incrementat anualment el preu del transport públic.

En concret en 10 anys la T10 va patir una pujada d’un 70% del cost. L’any 2012, a més, es va incrementar en un 28% el preu del bitllet únic. Aquest any, el pacte CiU i PSC just abans de les eleccions ha frenat momentàniament aquest increment.

Xavier Trias ha fet una política continuista amb el que havien fet anys de govern del PSC en matèria de Transport Públic. La sociovergència que existeix a la Presidència de TMB ha fet possible mantenir la privatització del servei d’autobusos nocturns, del bus de Nou Barris i de totes les feines externalitzades que es realitzen a l’interior de TMB.

Des de la CUP de Barcelona es proposa la promoció del Transport Públic de superfície mitjançant l’increment del servei amb la recuperació de línies, parades i eixos de la ciutat que estan descoberts ara com ara.

Millorant la prioritat de l’autobús en la circulació, realitzant compres de vehicles segons les necessitats i no per raons d’imatge (com s’ha fet en el cas dels biarticulats). I, per suposat, amb la gratuïtat del servei de transport públic, finançat via impostos, i no com ara que es repaga via impostos i via bitllet.

Per altra banda, la CUP també denunciava l’opacitat absoluta de la Direcció de TMB.

Opacitat en els sous dels 603 membres de l’equip directiu, opacitat en els comptes de l’empresa, opacitat en com acaben certs polítics del PSC a l’organigrama directiu de l’empresa.

TMB és una empresa que es dedica al transport públic de metro i bus però on alguns dels seus directius tenen cotxes oficials, s’utilitzen autobusos d’empreses privades per donar servei a les oficines i es compren places d’aparcament pels seus caps.

Una empresa que té com a President a Joaquim Forn de CiU i a Dídac Pestaña del PSC, una sociovergència que, com també a la Sanitat, va desmantellant el servei públic en benefici del servei privat.

La querella criminal que es va presentar plantejava un presumpte delicte d’administració fraudulenta i a un delicte de malversació de fons públic, amb possibilitat d’atendre a la forma agreujada de l’article 432.2 CP en ser la quantia d’especial gravetat.

Forn i Pestaña van contractar per defensar-se a Cristóbal Martell, advocat entre d’altres de Jordi Pujol (CiU), Manuel Bustos (PSC), Nuñez, etc. Finalment l’Audiència de Barcelona ha decidit arxivar la querella criminal.

Des de la COS continuem defensant que la Direcció de TMB no té cap legitimitat per reclamar més retallades a la plantilla de treballadors i treballadores quan tothom sap que gasta els diners públic segons decisions polítiques que no tenen res a veure ni amb l’estalvi, ni en el bon funcionament del Transport Públic.

Pots llegir aquí:

-Dossier de premsa: http://issuu.com/fotlifoc/docs/dossier_querella_tmb

-Querella criminal: http://www.mediafire.com/download/1p1rgeu1cykon6r/Querella-defi-TMB.pdf

-Arxivament de la causa: 28263(1)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s