Contractació, ajustament directiu i recuperació del poder adquisitiu

fornonetsEl passat 25 de febrer es va reunir la Mesa negociadora de conveni col·lectiu. Tot indica que la Direcció vol enllestir lo abans possible un acord amb la majoria sindical.

La plantilla d’autobusos de TMB ens trobem en el moment en que es negocien les nostres condicions laborals i salarials pels anys vinents.

Com ha succeït sempre en el passat la Direcció utilitzarà l’argument del dèficit pressupostari, el futur de l’empresa i la necessitat de la “responsabilitat sindical” per tornar a intentar imposar un conveni col·lectiu el més favorable pels interessos del President de TMB.

Evidentment, la Direcció sap que pot comptar amb la complicitat dels sindicalistes de CCOO, UGT i SIT per tirar endavant els seus propòsits.
De fet, la “seva” proposta de conveni col·lectiu sembla redactada per la pròpia Direcció.

Malgrat aquest panorama, la situació és més complexa del que pot semblar a primera vista.

En primer lloc, no hem d’oblidar que hi ha eleccions municipals al maig d’aquest any i això implica que Xavier Trias, Alcalde de Barcelona, i el seu home a TMB, Joaquim Forn, voldran arribar a un acord de conveni lo abans possible per evitar possibles protestes durant la campanya electoral.

Sobretot tenint en compte que CiU no té la majoria assegurada a l’Ajuntament i, per tant, necessita evitar nous mal de caps abans de les eleccions.

graficopibsalarios-01Al seu torn, això significa que difícilment la plantilla acceptarà un conveni en referèndum que no signifiqui un augment salarial considerable lligat a l’IPC i no al PIB com plantegen els sindicalistes de la Direcció.
Un tema a part serà veure si CCOO, UGT i el SIT es tornen a saltar el resultat d’un referèndum tal com van fer a l’any 2005.

Per tant, si la Direcció vol aconseguir un nou conveni abans de finals de maig haurà de posar sobre la taula molt més del que demanen a la seva plataforma de conveni la majoria sindical.

En segon lloc, si finalment la Direcció no està disposada a plantejar un conveni que convenci a la plantilla des de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) tenim clar que s’ha de fer i com per arrancar un conveni que acabi amb els anys d’austeritat que portem patint.

A diferència de les propostes de plataforma de conveni que s’han presentat fins el moment per diferents sindicats, des de la COS plantegem unes demandes bàsiques centrades en tres eixos:

Recuperació del servei significa contractació:

Des de l’any 2007 es ve retallant i/o eliminant el servei d’autobusos.

A l’any 2012 a part de la reducció del servei es van finiquitar vàries línies i quasi tot el servei de Bus de Barri en diumenges i festius. Des de llavors hem anat perdent més i més serveis.

A part, TMB mai ha plantejat recuperar el Nit Bus i les línies del Bus de Nou Barris.

Tot això ha comportat que els treballadors i treballadores que tenen menys antiguitat porten anys atrapats sense millorar en res els seus serveis, vacances, etc.

CiU i PSC van pactar a finals de l’any passat, per motius purament electoralistes, un creixement dels serveis d’autobusos de TMB, fent inservible l’escollida general i mostrant que la retallada realitzada anteriorment només es realitza per voluntat política.

Per tant, en aquest conveni la COS proposem que s’ha de recuperar tot el servei eliminat o retallat des de 2007 i això implica que en dos anys s’hauria de contractar 400 nous treballadors i treballadores.

Aquesta demanda afavoreix tant a usuaris i usuàries com a la pròpia plantilla d’autobusos, així com trauria de l’atur a centenars de persones.

cos-tbAjustament directiu:

El principal culpable del dèficit pressupostari a l’interior de l’empresa és l’equip directiu. Tant els seus sous com les seves condicions econòmiques continuen sent opaques per a la plantilla i per la població de Barcelona.

A tot això s’han de sumar totes les despeses innecesàries que han dut a terme (cotxes oficials, places de pàrquing, etc).

Malgrat la ineficaç gestió de l’empresa, cap directiu ha sigut remogut del seu lloc, tot al contrari, han anat ascendint en la cadena de comandament.

Un equip directiu que implica un 8% del total de la plantilla de Bus i Metro és quelcom insostenible.

Per aquest motiu, en aquest conveni la COS proposem l’eliminació d’un centenar d’alts càrrecs de la Direcció (Directors, Caps, Responsables, etc), així com el traspàs del personal de Metro a nòmina de Bus a Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB).

La resta de personal fora de conveni ha de passar a dintre de conveni per d’aquesta manera tenir en taules salarials les seves remuneracions.
Totes les despeses de dietes i privilegis seran eliminats.

Aquesta demanda afavoreix a l’economia de l’empresa, ja que redueix el cost econòmic de la part millor remunerada alhora que elimina una Direcció sobredimensionada.

Recuperació del poder adquisitiu de la plantilla:

La crisi anunciada des de 2008 ha comportat una retallada i privatització global (ensenyament, sanitat, etc.) que ha encarit la vida dels i les treballadores.

En els últims anys, i per culpa de la congelació salarial signada per ACAT, ACTUB, CCOO, CGT, SIT i UGT en el darrer conveni (2012-2014), la plantilla d’autobusos hem perdut un 2,2% de poder adquisitiu en les nostres nòmines.

En aquest sentit, la COS proposem revertir aquesta situació amb un increment anual de l’IPC + 3% pel primer any i d’un IPC + 1,5% pel segon.

Aquesta demanda posaria les coses al seu lloc i recompensaria la situació patida per la plantilla d’autobusos de TMB.

Un cop exposats els tres eixos i les tres propostes concretes que componen la plataforma de conveni de la COS exposem la via per aconseguir-les.

Sabent, com sabem, que en aquesta empresa els 13 caps de setmana, els dos dies, etc s’han aconseguit quan la plantilla s’ha mobilitzat, la COS hem proposat a ACTUB, Bescanvi Sindical, CGT i CNT reunir-nos per tractar de recompondre la resistència als plans que tenen la Direcció i els seus sindicalistes pel vinent conveni.

A l’espera d’una data per poder reunir-se, aquí avancem a la plantilla quines mesures de pressió pel conveni veiem com a prioritàries.

Des de la COS proposarem realitzar una Assemblea General on poder percebre quines són les ganes que tenim els treballadors i treballadores per aconseguir un bon conveni.

Creiem que si totes les forces sindicals abans mencionades ens hi impliquem i la plantilla torna a confiar amb l’assemblearisme, que tan bons resultats ens va donar en el passat, podem donar-li la volta a l’ambient de derrotisme i pessimisme que s’ha viscut en els darreres anys a l’empresa.

Havent après de les aturades de 2 hores en tres torns que van aconseguir el retorn de la paga extra de nadal de 2012, tenim clar que només l’amenaça de convocar aturades d’aquest tipus durant les dues setmanes de maig que hi ha campanya electoral, Xavier Trias i Joaquim Forn començaran a preocupar-ser per buscar una sortida negociada.

Com sempre, tot depèn de la voluntat i determinació de la plantilla. Si volem un bon conveni, ens toca moure’ns. A nosaltres, els i les de la COS ja sabeu que ens hi trobareu segur.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s