Les retallades tenen un cost laboral i de servei al públic

d6a1a02e58bc55f9a9cc539e5d3a9768En els últims mesos els treballadors i treballadores estem notant cada cop més el cost de les retallades laborals i de servei que s’han implementat en els últims 8 anys. Manca de autobusos, de manteniment, de neteja, etc.

Des de l’any 2007 (Ajuntament de PSC-ICV/EUiA) la Direcció d’autobusos de TMB porta retallant el servei de cara al públic.

Al 2012 (Ajuntament de CiU) s’implementen les primeres línies de la Nova Xarxa (abans anomenat teòricament RetBus) aprofundint encara més la retallada de servei i eliminant línies senceres i quasi tot el servei de Bus de Barri en diumenges i festes oficials.

A tot això s’ha de sumar els més de 4 anys sense cap contractació i la reducció de la despesa en el manteniment dels autobusos.

A principis d’aquest any podia semblar que amb l’acord electoralista de CiU i PSC per augmentar el servei hi hauria una reversió de la situació, però la realitat és que les retallades sostingudes durant aquests últims 8 anys han minvat la capacitat de l’empresa per donar el servei que teòricament oferim.

Això implica que cada dia entren un bon nombre de torns de línia per averia i donada la situació de manca de recursos materials i humans surten autobusos en línies d’articulat amb un estàndar, surten dos o tres hores més tard per que han d’esperar a que quedi algun autobús lliure o ja no tornen a sortir per manca d’autobusos.
En alguns casos s’han acumulat fins a 12 conductors al menjador sense vehicle.
Tot això acaba repercutint tant al passatge que espera a les parades i puja queixosa a l’autobús com al conductor o conductora que rep més pressió per la manca del torn de davant i per les múltiples queixes del passatge.

A més a més, s’ha de tenir en compte que la reducció del servei i la manca de torns que teòricament haurien de córrer també té com a conseqüència que des del CRT s’estrenyi encara més a la plantilla de conducció per intentar salvar una situació insostenible.

No és sorprenent que el nivell de baixes hagi augmentat i el malestar per la situació de pressió sigui una constant en les converses dels treballadors i treballadores.

Per si això fos poc, durant les reunions de negociació de conveni la Direcció ha plantejat un continuisme en tot el que es refereix a qüestions salarials.

Com a colofó, la Direcció ha estat pactant acomiadaments a treballadors que es trobaven malalts i es mereixien un lloc alternatiu.

La Direcció aprofitant una situació de debilitat personal ha dut a terme una política totalment antisocial que xoca de front amb tot el discurs de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC).

Per dignitat, un dels treballadors afectats (Vicente Curto) no va acceptar entrar en aquest joc i va denunciar públicament el procediment que estava duent a terme la Direcció.

Pots llegir aquí la seva carta: http://ves.cat/meFF

Després d’una protesta de conductors i conductores durant la negociació de conveni la Direcció va haver de replantajar-se la seva política d’acomiadaments per no trobar-se amb una protesta cada cop més gran i més emprenyada.

Com era d’esperar els sindicalistes de CCOO, UGT i SIT deien desconèixer la situació, malgrat tenir afiliats afectats, i no han trigat en criticar als treballadors i treballadores que es mobilitzen, intentant fer creure que les seves gestions com a majoria del Comitè d’empresa han servit per alguna cosa.

La realitat és que ha sigut el propi treballador amb els seus companys els que han aconseguit aturar el seu acomiadament i que tingui un lloc alternatiu a la cotxera del Triangle, que és el que hauria d’haver sigut des del principi.

Com sempre a autobusos de TMB, els treballadors i treballadores que donen la cara aconsegueixen millores per a tothom. Ara la Direcció s’ho pensarà dues vegades si intenta acomiadar a un treballador o treballadora malalta.

Mentrestant els sindicalistes que no van mai a treballar no només fan veure que no saben res, sinó que quan es posen afer alguna cosa es dediquen a treure fulles per despotricar dels treballadors i treballadores que estan denunciant una situació d’injustícia i que s’estan mobilitzant per intentar aturar-la.

Els sindicalistes de CCOO, UGT i SIT van fer el mateix paper, entre altres, contra les mobilitzacions pels 2 dies, per la readmissió d’Andreu de Cabo i per la recuperació de la paga extra retallada.

De fet, el treballador afectat per l’intent d’acomiadament (Vicente Curto) va enviar els següents missatges a Urbano Blasco (President del Comitè d’empresa per UGT) després de llegir la fulla d’UGT:

“Hola, después de leer vuestra hoja informativa estoy flipando.

No teneis un poco de dignidad?

Que habéis hecho des del Comité?

Radicales? Quienes?

Los compañeros que me han ayudado en este penoso camino?

O radicales la empresa que me queria despedir?

O el Comité de empresa que tardó casi dos semanas en pedir una reunión con Monferrer?

Se os ha olvidado mencionar que han habido por lo menos cinco despedidos similares y vosotros sabiéndolo lo habéis permitido.

Claro, vosotros no sois radicales.”

Molt diferent va ser el to de la carta d’agraïment del company Vicente Curto cap als seus companys que han estat a les bones i a les males:

curto“Gracias y aprovechemos la oportunidad:

Empiezo agradeciendo a todos las muestras de solidaridad que he recibido en estas dos semanas, que se me han hecho eternas y que gracias al apoyo y empuje de muchos he sobrellevado.

Gracias a los más próximos y a los que me habéis acompañado en este estúpido viaje, que no tenía que haber comenzado.

Recordaros que sólo ha sido una batalla y ni tan siquiera ganada, que lo que me ha sucedido a mi puede suceder a cualquiera y ahora es un buen momento para sentar las bases para evitarlo.

Estamos en negociación de un nuevo convenio y es una oportunidad para dejar claro lo que todos creíamos que lo era, la protección del trabajador y su puesto de trabajo.

No más compañeros en la calle por despido objetivo, ahora ya sabemos que los ha habido y posiblemente no hay marcha atrás, pero si se puede evitar que los vuelva a haber.

Dependerá de todos nosotros.

Vicente Curto 12720.”

Des de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) sigui en el tema retallades de servei i les seves conseqüències, sigui en la negociació de conveni o sigui en els intents d’acomiadament de la Direcció, tenim clar que la única opció per defensar-se és quan la plantilla respon i es mobilitza.
Quelcom que en els últims anys s’ha perdut i s’ha de recuperar.

Si esperem que els sindicalistes professionals ens arreglin els nostres problemes podem esperar asseguts per que això no passarà, més aviat al contrari.

Per tant, és hora de començar a ajuntar-nos ACTUB, BS, CGT, CNT i la COS i preparar la resistència al plans continuistes de la Direcció.

Per nosaltres no serà!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s