Amb temperatures altes no es pot treballar sense Aire condicionat

aArriba la calor de l’estiu i com cada any la nostra empresa publica un avís intern d’interès per als conductors i conductores sobre l’ús dels aires condicionats en els autobusos.

Encara que aquestes pautes són d’obligat compliment entre el 1de Juny i el 30 de Setembre és normal que a causa del deficient manteniment que es fa del nostre material de treball, els autobusos, en moltes ocasions l’aire condicionat no funciona amb el consegüent perill per al nostre treball (marejos, falta de concentració, deshidratació, etc.) i el malestar dels passatgers que recau en nosaltres augmentant l’estrès que el nostre treball té en cada jornada.

Quan això passa i, com és la nostra obligació, en comunicar-ho al CRT, en molts casos els comandaments del CRT ens pressionen perquè seguim treballant amb el pretext que no podem parar perquè no tenen busos de recanvi i que ja ens ho canviaran si poden, sense tenir en compte del perill que suposa conduir un transport públic sota aquestes condicions i obviant les possibles conseqüències d’un accident sempre recauran en el conductor.
A continuació unes línies d’informació que hauries de tenir en compte i que la nostra benvolguda empresa segur sap però que no li importa mentre tu segueixis conduint sense aire condicionat.

Conduir amb calor: Alteració de les capacitats i el comportament del conductor.

L’objectiu d’aquestes línies és informar-te els riscos de la conducció de vehicles a motor en condicions de calor i les accions per prevenir-los, a fi que el conductor pugui efectuar una conducció més segura i confortable i prenguis la decisió que creguis correcta sense deixar que t’acoquinin si l’aire condicionat del teu autobús no funciona correctament.

S’ha mesurat en automòbils sense aire condicionat o climatitzador, que en dies assolellats la temperatura a l’interior d’un automòbil en moviment podria ser entre 5 i 15ºC més que en l’exterior. Aquesta temperatura depèn, a més de l’exterior, de variables com la superfície de l’automòbil exposada a la radiació solar, el color exterior i de la tapisseria del cotxe, de la ventilació de l’habitacle, si disposa o no de cristalls tintats, el nombre d’ocupants, la calor que aquests desprenen pel tipus de teixit i el color de les seves robes, etc.

Els conductors hem de saber que quan la temperatura interior de l’habitacle de l’automòbil supera els 24ºC les nostres capacitats per conduir comencen a estar negativament afectades, independentment del nivell personal de tolerància a la calor.
Les persones que habiten zones on s’assoleixen altes temperatures, paralitzen o alenteixen les seves activitats en les hores centrals del dia i les reinicien en les hores de menor calor. Si sentim una calor perllongada durant la conducció hauríem de disposar de la capacitat d’actuació preventiva.

Símptomes de calor excessiva:

• Aparició primerenca del cansament.

• Aparició primerenca de la somnolència i del somni.

• Disminueix la capacitat d’atenció, l’assimilació de la informació i l’agudesa visual amb alteració de la percepció de les distàncies.

• Augment del nombre i freqüència de respostes imprecises davant estímuls.

• Reaccions més lentes i descoordinades.

• Reaccions més agressives, brusques i impacients.

• Agreuja les reaccions del conductor davant l’estrès produït.

I tot això possiblement agreujat per una major dificultat per descansar i gaudir d’un somni suficient i reparador.

Estudis realitzats han demostrat que amb una temperatura de 30ºC a l’interior de l’habitacle les errades del conductor augmenten un 20% i el seu temps de reacció s’allarga un 22%, i que la sensació aclaparadora de calor pot ser causa concurrent –que es dóna al costat d’una altra– del 17% dels accidents de trànsit. Amb una temperatura de 35ºC els efectes que sofreix el conductor són similars als d’una alcoholèmia de 0,5 grams d’alcohol en litre de sang.

Segons les dades de la TÜV, Institut de Proves Alemany Independent, a 90 km/h i amb calor un conductor davant una situació inesperada, abans de tocar el fre recorre 41 metres, mentre que “fresc” trepitjaria el fre 16 metres abans.

La calor també ens fa menys perceptius, així a 23ºC deixaríem de veure el 3% dels senyals, a 28ºC el 6%, i a 32ºC el 10%. També ens tornem més agressius; sortides més ràpides en els semàfors, menor tolerància amb els vianants que encara estan creuant quan el semàfor es posa en verd, mantenim de velocitats inconstants, passem d’una velocitat adequada a una altra inexplicablement alta o inadequada, etc.

L’anterior dóna una idea de l’augment del risc d’accident en conduir sota condicions de calor aclaparadora, a pesar que l’automatització de la conducció i l’assimilació dels seus riscos com a part de la vida quotidiana poguessin donar una sensació de risc subjectiu menor que el risc real.

Quan condueixes tu ets l’únic responsable del que passa i que pot passar.

Antonio Sáez
Nº 13181 C.O.N HORTA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s